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Maison Oscar-Claude

Lived-in Art centre, in Monet's former home

Vétheuil. France

"I have set up shop on the banks of the Seine at Vétheuil in a ravishing spot”

Claude Monet, letter to Eugène Murer, 1st september 1878

 

You have to leave Mantes la Jolie and take the winding country roads to reach the small village of Vétheuil. Nestled in a loop of the Seine, this bucolic village is a well-kept secret. Monet, his wife (the model Camille Doncieux), and their children came to live there in the summer of 1878 with the Hoschédé family, five years before Giverny.

Ernest Hoschédé, his patron, was ruined. As for Monet, he needed to escape his Parisian creditors. He already knew the area, having spent time in Bennecourt with his friend Zola. After a few weeks in a small house on the road to Mantes, they found a house on the road to La Roche-Guyon. His wife died in this house on 5 September 1879 and he left Vétheuil in 1881.

In April 2021, we discovered the village: we were struck by the colours of the sky, the picturesque paths and the view of the Seine. The village will have seen many artists and scholars in search of this light ( Jean-Paul Riopelle, Raoul Dufy, Shoichi Hasegawa who still lives in the village, Joan Mitchell etc). According to the author Francis Lacloche, "water was not really Joan Mitchell's favourite drink and the sky remained, according to her, the essential source of her inspiration". This is why she lived from 1967 until her death in the house overlooking Monet's, perched on the chalk cliff.

We immediately decided to look for a house large enough to accommodate our respective activities: Clément's studio, a space for my foundation and rooms for our artist friends.

The Monet house is available for rent for three years, we are told, on the condition that we keep its memory alive. The owners are giving us carte blanche. The challenge is great and we decide to immerse ourselves in the life of the painter. We quickly understand why, beyond the landscape and his personal circumstances, Monet had “set up shop” in this idyllic village. The romantic period in which he lived, the 19th century, was conducive to travel, to the search for elsewhere, for passions and for a fantasised nature.

Clément has been theorising about the return of romanticism for ten years now. It is a great, quasi-psychoanalytical story - that of the passions, illusions and neuroses of our contemporary societies - that he recounts through his paintings. So when we discover this village, its illustrious people and its new generation of ethereal dreamers, I understand that a new chapter is beginning for Clément. It is time to lay down in writing his first ten years of painting and thus open a new chapter: at Oscar-Claude Monet's.

 

Fouzy Mathey

Vétheuil, december 2021

« J’ai planté ma tente au bord de la Seine à Vétheuil dans un endroit ravissant »  Claude Monet. Lettre à Eugène Murer, 1er septembre 1878

 

Il faut quitter Mantes la Jolie et emprunter les routes de campagnes sinueuses pour atteindre le petit village de Vétheuil. Niché dans une boucle de la Seine, ce village bucolique est un secret bien gardé. Monet, sa femme (la modèle Camille Doncieux), et leurs enfants viendront s'y installer à l'été 1878 avec la famille Hoschédé, cinq ans avant Giverny.

Ernest Hoschédé, son mécène, est ruiné. Monet quant à lui a besoin d'échapper à ses créanciers parisiens. Il connaît déjà le coin, ayant passé des moments à Bennecourt avec son ami Zola. Après quelques semaines dans une petite maison située sur la route de Mantes, les Monet Hoschédé trouvent une bâtisse sur le bord de la route de la Roche-Guyon. Sa femme meurt dans cette maison le 5 septembre 1879 et il quitte Vétheuil en 1881.

C’est en avril 2021 que nous découvrons le village :  nous sommes saisis par les couleurs du ciel, les sentes pittoresques et la vue sur la Seine. Le village aura vu passer de nombreux artistes et savants à la recherche de cette lumière (Jean-Paul Riopelle, Raoul Dufy, Shoichi Hasegawa qui vit toujours dans le village, Joan Mitchell etc.). Selon l’auteur Francis Lacloche, "l'eau ne fut pas vraiment la boisson favorite de Joan Mitchell et le ciel demeura, à ses dires, la source essentielle de son inspiration". C’est pour cela qu’elle vivra de 1967 à sa mort dans la maison surplombant celle de Monet, perchée sur la falaise de craie.

Nous décidons immédiatement de chercher une maison assez grande pour accueillir nos activités respectives : l'atelier de Clément, un espace pour ma fondation et des chambres pour nos amis artistes.

La maison Monet est disponible à la location pendant trois ans nous dit-on, à condition de faire vivre sa mémoire. Carte blanche nous est donnée. Le défi est grand et nous décidons de nous plonger dans la vie du peintre. Nous comprenons rapidement pourquoi, au-delà du paysage et de ses circonstances personnelles, Monet “a planté sa tente” dans ce village idyllique. L’époque romantique dans laquelle il vit, le XIXème siècle, est propice aux voyages, à la recherche d’ailleurs, de passions et d’une nature fantasmée.

Ce romantisme, Clément théorise son retour depuis déjà dix ans. C'est un grand récit quasi psychanalytique - celui des passions, des illusions et des névroses de nos sociétés contemporaines - qu’il raconte à travers ses séries picturales. Alors quand nous découvrons ce village, ses illustres et sa nouvelle génération de doux rêveurs, je comprends qu’un nouveau chapitre s’enclenche pour Clément. Il est temps de poser par écrit ses dix premières années de peinture et d'ouvrir un nouveau chapitre : chez Oscar-Claude Monet.

 

Fouzy Mathey

Vétheuil, le 11 décembre 2021

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